#

Vijf voordelen van gedegen netwerkregistratie

Netwerkregistratie - Zakelijk Glasvezel

Gedegen netwerkregistratie is van levensbelang. Het is dan ook niet verwonderlijk dat netwerkeigenaren verplicht zijn dit te doen bij het Kadaster. Daar wordt vastgelegd waar de kabels en buizen zich geografisch bevinden. Maar door additionele informatie in een intern registratiesysteem vast te leggen, kan een netwerkleverancier zijn klanten beter bedienen en zijn netwerk beter beheren, stelt Marcel Graumans, teamleider netwerkkwaliteit bij Eurofiber.

Afgegeven doorlooptijden worden gerealiseerd

“Bij een goede registratie hoeft een aannemer niet te zoeken waar het netwerk ligt en hoe het opgebouwd is. Als een netwerkleverancier exact kan aangeven hoe de situatie is en welke werkzaamheden moeten worden verricht, kan een aannemer blind zijn werk doen. Dat betekent dat de afgegeven doorlooptijden vanaf de opdracht tot aan de oplevering eenvoudiger kunnen worden gehaald.”

Automatisering wordt eenvoudiger

“Wanneer de netwerkregistratie van een glasvezelleverancier goed op orde is, wordt het mogelijk om het proces te automatiseren. Het systeem rekent dan automatisch de kortste route uit voor nieuw aan te leggen kabels. Daarvoor is het nodig dat de registratie overeenkomt met de werkelijkheid, want automatiseren kan alleen op basis van real time informatie. Het systeem kan wel naar verschillende alternatieven voor de aanleg kijken. Als er bijvoorbeeld een gestuurde boring (relatief hoge investering) nodig is om onder een weg door te gaan, wordt door het systeem ook gekeken of het kostenefficiënter is om het netwerk met een kleine omweg aan te leggen. Als de registratie in het systeem overeenkomt met de werkelijkheid, is dat allemaal te programmeren en te automatiseren.”

Meer doen met gelijk aantal of minder mensen

“Uit het vorige punt vloeit voort dat als de netwerkregistratie op orde is, werk geautomatiseerd kan worden. Daardoor kunnen experts worden vrijgemaakt voor andere werkzaamheden die de kwaliteit van het netwerk verhogen. Een goede registratie maakt de organisatie van de leverancier schaalbaarder.”

Storingen worden sneller opgelost

“Als zich een verstoring voordoet, kan bij een goede registratie sneller worden gevonden waar die storing zich bevindt. Als in het interne systeem ook de klantgegevens gekoppeld zijn aan de vezels, kunnen op dat moment ook de klanten worden geïnformeerd over de storing en de verwachtte oplostijd. De aannemer kan in het geval van fysieke schade door bijvoorbeeld graafschade in het registratiesysteem ook terugzien hoe de situatie was voor de storing, zodat hij het weer kan terugbrengen in de oorspronkelijke staat. Dat scheelt allemaal veel tijd.”

Door betere communicatie stijgt de klanttevredenheid

“Hoe beter de registratie voor elkaar is, des te minder klanten last hebben van verstoringen en onderhoudswerkzaamheden. In het geval van een incident kunnen de juiste klanten snel worden geïnformeerd, waardoor ze niet onnodig worden lastig gevallen. Bij geplande werkzaamheden worden klanten ook tijdig op de hoogte gesteld en kan de netwerkleverancier rekening houden met redundante verbindingen. Tot slot zorgt een gedegen registratie ervoor dat de verkoopafdeling beter kan calculeren.

laat reacties zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Haal het maximale uit de cloud

In dit eBook geven we u de succesformule om uw organisatie veilig naar de cloud te brengen. 
DOWNLOAD EBOOK