#

Slimme infrastructuur zorgt voor optimale doorstroming op weg en water

case stichting waternet - Eurofiber

Weg, spoor en water op elkaar ingespeeld

Nederland is één grootstedelijk gebied aan het worden. Dit heeft gevolgen voor de water- en energievoorziening, de verkeersdoorstroming en de CO2-uitstoot. De digitale bediening van straatverlichting, verkeerslichten, bruggen en sluizen kan daar een positieve bijdrage aan leveren. Daarvoor is een solide, slimme en betrouwbare infrastructuur een absolute voorwaarde.

Minder files met verkeersregelinstallaties

Veranderende eisen aan systemen en voorzieningen zorgen ervoor dat de vraag naar een moderne infrastructuur stijgt. Datzelfde geldt voor de sector verkeer en vervoer. Zo werken in het rijksprogramma ‘Beter Benutten’ de overheid, regio en het bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio’s over water, weg en spoor te verbeteren. Met doelstellingen om de files op de drukste punten in ons land met 20 procent te verminderen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft hiervoor samen met de regio’s aanvullend 600 miljoen euro geïnvesteerd in de periode 2014-2017. Het doel van ‘Beter Benutten’ is 10 procent reistijdverbetering van deur tot deur tijdens de spits in de drukste gebieden van ons land. Daarvoor is het noodzakelijk dat verschillende verkeerssystemen, zoals verkeersregelinstallaties (VRI’s) en wegkantstations, onderling communiceren en data uitwisselen.

Noodknop voor bruggen en sluizen

In de openbare ruimte hangen in toenemende mate beveiligingscamera’s. Die beelden kunnen realtime worden bekeken, zodat er direct actie kan worden ondernomen wanneer er iets gebeurt. En precies dát is ook belangrijk bij bijvoorbeeld de scheepvaart die te maken heeft met bruggen en sluizen op hun route.

De bewegende delen van bruggen en sluizen moeten acuut stil kunnen worden gezet zodra er iets gebeurt. Dat vergt razendsnelle actie. Traditioneel gebeurt dat door een brugwachter die in het brugwachtershuisje op de noodknop drukt. Maar door de digitalisering van objecten, kan de bediening vaak centraal plaatsvinden. Om vanaf een andere locatie dan het brugwachtershuisje de brug acuut te stoppen, is razendsnelle communicatie nodig. Dat is alleen mogelijk met een glasvezelverbinding.

Optimale doorstromingEF-inzetje_#Netw-Regelg2

Een goed voorbeeld van de modernisering van bruggen en sluizen is het project Centrale Object Bediening (COB) van Waternet. Stichting Waternet is verantwoordelijk voor de hele watercyclus in Amsterdam en omstreken en kan nu tachtig bruggen en sluizen in de gebieden Amsterdam, de Vecht en de Eem uniform en op afstand bedienen vanuit een centrale post. Daarvoor zijn de bruggen en sluizen omgebouwd.

Wilt u ook real-time controle?

Sluit objecten als bruggen, sluizen en elektriciteitscentrales aan op het glasvezelnetwerk van Eurofiber, dan kunt u deze op afstand besturen. Met de centrale aansturing hebt u meer overzicht over al uw objecten en verkort u de reactietijd. Dit leidt tot meer veiligheid en een efficiëntere manier van werken.

laat reacties zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.