Partner in beeld: Pocos

Eurofiber-partner Pocos heeft sinds de oprichting in 1997 een stevige positie weten te verwerven in de markt voor connectiviteits- en VoIP-oplossingen. Dat is in 2017 nog maar weer eens onderstreept door de nominatie als FD Gazelle van het jaar, dé onderscheiding voor bedrijven in Nederland die tot de absolute top behoren als het gaat om bestendige groei.

Het in Eindhoven gevestigde Pocos omschrijft zichzelf als ‘een op de Nederlandse en Belgische markt georiënteerde telecomoperator en internetservice provider’. Pocos levert een brede reeks aan diensten en oplossingen, variërend van connectiviteit tot hosted telefonie omgevingen, SIP trunking, mobiele communicatie, vast-mobiel integratie (via een MVNO-overeenkomst met T-Mobile Nederland) en datacenterdiensten op basis van Wholesale aan geselecteerde partners.

“Zonder op te scheppen, mag ik wel zeggen dat wij het meest complete aanbod op bijvoorbeeld het gebied van VoIP-oplossingen leveren: 3CX, Xelion, Swyx, plus Microsoft Skype for Business en bijbehorende SIP-trunks”, legt Stephan Homan, Director Sales & Marketing bij Pocos, uit. “Onder andere daarvoor zetten wij zeven eigen datacenters in: drie in Amsterdam, drie in Eindhoven en één in Brussel. Bij de operators zoals Eurofiber kopen wij de lagen 1 en 2 in (de fysieke en de datalink-laag uit het OSI model, red.). Daar zetten wij zelf een data of voice dienst op. Het platform daarvoor hebben wij overigens zelf ontwikkeld.”

De technische expertise zit er bij Pocos al vanaf de bedrijfsoprichting in, legt Homan uit. “Simon Poels, de oorspronkelijke oprichter, is met Pocos begonnen tijdens zijn studie aan de TU Eindhoven. In de eerste instantie hielp hij bedrijven met het beheer van hun netwerken. In 2006 is daar Jordi Smits, onze tweede directeur-eigenaar, bijgekomen. Vanaf dat moment zijn wij gaan bouwen aan ons voice en data platform en het bijbehorende aanbod van diensten en producten.”

Eerder collega dan leverancier

“Wat ons onderscheidt van andere partijen, is dat wij onze resellers niet alleen gegarandeerde kwaliteit maar ook de nodige expertise leveren. Zodat zij zich volledig kunnen richten op het bieden van advies en verkoop aan hun klanten”, zegt Stephan Homan. “Wij werken met onze resellers samen op basis van transparantie en gelijkwaardigheid. Hierdoor zien onze resellers ons eerder als een collega dan een leverancier.” Een dergelijke relatie heeft Pocos ook met Eurofiber, aldus Homan. “In 2015 zijn wij de samenwerking met Eurofiber gestart. Dat bevalt ons nog steeds goed, met name omdat Eurofiber zijn beloftes nakomt als het gaat om bijvoorbeeld levertijden en de leverstraat. Daarnaast zijn de Eurofiber-verbindingen buitengewoon betrouwbaar. En er werken prettige mensen, dat scheelt ook in de dagelijkse samenwerking.”

In het kader van het Partner Programma van Eurofiber heeft Pocos vorig jaar medewerkers naar de Eurofiber Partner Academy gestuurd. Homan: “Twee van onze sales collega’s hebben in 2017 hun diploma aan de Academy behaald. Zij waren zeer enthousiast over het lesprogramma en de kennis die zij er hebben opgedaan. Daar gaan wij zeker dit jaar weer mee verder.”

Staat er nog iets op het wensenlijstje van Pocos als het gaat om de relatie met Eurofiber? “Het zou mooi zijn als Eurofiber de leverstraat verder zou kunnen automatiseren, zodat wij via API-koppelingen onze orders kunnen plaatsen. Dat zou ons veel werk uit handen nemen en kunnen we eventuele fouten nog beter voorkomen. Dat Eurofiber iets dergelijks nog niet heeft, staat overigens het succes van onze samenwerking niet in de weg.”

Over de landsgrenzen

Wat Pocos betreft, stopt de samenwerking met Eurofiber niet bij de Nederlandse landsgrenzen. “Wij zijn al in gesprek met Eurofiber om te kijken wat er samen kan worden gedaan bij onze activiteiten in België voor onze internationale klanten,” zegt Stephan Homan.