#Persbericht

Merendeel zakelijke beslissers staat open voor nieuwe verdienmodellen

Eurofiber onderzoek naar ‘Slim Nederland in 2030’ toont progressievere manager versus medewerker

Maarssen, 17 november 2015 – 59% van de zakelijke beslissers staat open voor nieuwe verdienmodellen als gevolg van verdergaande digitalisering in 2030. Ter vervanging van huidige verdienmodellen of naast bestaande verdienmodellen. Meer dan eenderde van de managers wil dat de inzet van slimme technologie het werk volledig verandert over 15 jaar. Dat terwijl niet meer dan 22% van de consumenten het werk veranderd wil zien als gevolg van verdergaande digitalisering. Zakelijke beslissers zien in 2030 nog steeds een belangrijke rol weggelegd voor de centrale kantoorwerkplek terwijl thuiswerken onder het personeel steeds populairder wordt. Digitale communicatie over het werk is in 2030 volledig geaccepteerd. Sterker nog, 20% van de zakelijke beslissers wil dat digitale communicatie de boventoon voert in 2030. Dit blijkt uit het onderzoek dat Eurofiber, een van de grootste digitale infrastructuurbedrijven in de Benelux, heeft laten doen naar de impact van slimme technologie op ons leven, wonen, werken en ondernemen in 2030. Het onderzoek is gebaseerd op plausibele toekomstscenario’s geschreven aan de hand van gesprekken met het Rathenau instituut, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction.

Eurofiber infographic digitaal in 2030 zakelijkUit het onderzoek in opdracht van Eurofiber blijkt verder dat bijna de helft (47%) van de zakelijke beslissers gebruik wil maken van alle mogelijke in- en externe data voor analyse en beter zakendoen. Consumenten houden daarentegen liever volledig eigen controle op beschikbare data. Managers zijn progressiever over de deelauto. 28% ziet zo’n deelauto wel zitten, terwijl slechts 10% van de consumenten in 2030 een auto wil delen met anderen. In 2030 wil 71% van de zakelijke beslissers bedrijfsdata en –software in de cloud zetten. Digitale valuta zoals bitcoins zijn populair bij eenderde van de zakelijke beslissers. Zelfs 12% van de managers wil transacties verrichten via directe digitale valuta zonder tussenkomst van een bank.

Progressieve manager

“Dit zijn de meest opvallende uitkomsten uit ons onderzoek naar ‘Slim Nederland in 2030’. Wat verder opvalt, is dat de zakelijke beslisser meer bewust lijkt te zijn van nut en noodzaak van de verdergaande digitalisering in vergelijking met de consument. De wetenschap en de technologiesector houden vandaag de dag meer voor mogelijk over 15 jaar dan wat de consument wil. Dat vraagt om meer inspanning van ons als sector om consumenten bewuster te maken van de digitale veranderingen en bijbehorende voordelen die op ons afkomen,” aldus Alex Goldblum, CEO van Eurofiber.

Nooit eerder vertoonde onderzoeksaanpak

Het is de eerste keer dat wij onderzoek doen naar plausibele toekomstscenario’s opgesteld op basis van gesprekken met het gerenommeerde en onafhankelijke Rathenau Instituut. Uiteraard kan niemand de toekomst exact voorspellen. Het is fascinerend om te beoordelen in hoeverre wensen van consumenten en zakelijke beslissers voor 2030 al dan niet aansluiten op de plausibele toekomstscenario’s van het Rathenau Instituut. Een dergelijke onderzoeksopzet naar de gewenste digitalisering op lange termijn heeft nooit eerder plaatsgevonden in ons land. De samenwerking tussen het wetenschappelijk instituut Rathenau, Eurofiber en Motivaction biedt daarmee een uniek inzicht in de digitaliseringsuitdagingen voor komend decennium,” vertelt Pieter Paul Verheggen, algemeen directeur van onderzoeksbureau Motivaction.

De aanleiding voor dit onderzoek is het 15-jarig bestaan van Eurofiber. “Dit jubileum is voor ons een goed moment om 15 jaar vooruit te kijken naar 2030. Met name inzage in ondernemerswensen helpt ons bij het beter afstemmen van onze investeringen in het uitbreiden van ons glasvezelnetwerk en verdere ontwikkeling van onze datacenters. Bovendien zijn we hiermee in staat onze klanten in de verschillende sectoren van automotive, handel tot en met overheid beter te adviseren,” besluit Alex Goldblum.

Voor het complete onderzoek klik hier.