#Nieuwsbericht

Eurofiber vernieuwt zijn MSP Partner Programma

Eurofiber Nederland heeft zijn MSP Partner Programma verder geoptimaliseerd, met een groot aantal nieuwe elementen. De vernieuwing is mede ingegeven door de feedback van de diverse Eurofiber partners.

‘Indirect denken’

Hans Messemaker, als director Indirect Sales bij Eurofiber Nederland, heeft tijdens een bijeenkomst voor partners op 23 mei 2019 de aftrap gegeven voor het nieuwe MSP Partner Programma. Hij schetste de evolutie van het bedrijf van ‘innovatieve startup’ naar leverancier van essentiële infrastructuur. In de loop der tijd is voor Eurofiber het belang van het indirecte kanaal steeds belangrijker geworden. Wat onder andere tot uiting komt door het in 2017 gestarte MSP Partner Programma. Dat Programma heeft in de afgelopen twee jaar al de nodige veranderingen meegekregen. Zo is in 2018 de Partner Academy op diverse punten uitgebreid en zijn er de nodige sales incentives geweest.

Inspelen op verschillende behoeften partners

Het nieuwe MSP Partner Programma is verder afgestemd op de verschillende soorten partners en hun specifieke behoeften. Guido Kok, partner marketing manager Eurofiber: ‘Wij hebben nu voor drie categorieën partners een eigen invulling van het MSP Partner Programma: Solution Partners, Connectivity Partners en Distributors. De eerste categorie richt zich meer op het leveren van managed services, zoals cloud oplossingen, waarbij de verkoop van connectiviteit een belangrijke component is, maar niet persé tot kernactiviteiten behoort. Bij Connectivity Partners is het leveren van netwerkverbindingen juist wel één van de kernactiviteiten. De Distributors zijn weer met name actief in de verkoop van ‘white label’ cloud services aan resellers. Ook daar is connectiviteit geen kernactiviteit, maar een onderdeel van hun portfolio.’

Diverse niveaus

In het MSP Partner Programma 2019 kunnen partners voortaan doorgroeien naar diverse niveaus (Silver en Gold), waarbij Distributors een derde niveau kennen (Platinum). In de diverse categorieën en niveaus zitten zaken als gunstige Ethernet-tarieven, deelname aan trainingen van de Partner Academy en het gebruik van diverse portals, deelname aan exclusieve incentives en Co-op fondsen.

Uitgebreidere marketingondersteuning

Onderdeel van het vernieuwde Programma is de verder uitgebreide marketingondersteuning voor bepaalde partner niveaus. Daarin zitten onderdelen als ‘event in a box’ (standaard tools voor evenementen) en ‘reference case as a service’ (videoproducties van klant cases) en lead generation. Daarnaast zijn er voor het senior management van de partners diverse events met het team van Eurofiber.

Digitale tools voor partners

Tegelijkertijd met het nieuwe Partner Programma, is een nieuwe portal voor partners live gegaan. Arno Schoeman, sales development manager bij Eurofiber Nederland, lichtte het tijdens de partner bijeenkomst toe. ‘Wij zijn voortdurend aan het investeren in digitale hulpmiddelen waarmee wij het voor klanten partners nog makkelijker maken om met ons zaken te doen. Daar is nu een ‘track & trace portal’ bijgekomen. Hiermee kunnen partners precies zien wat de status van hun order is. De informatie in de Track & Trace Portal wordt mede door de aannemers van Eurofiber ingevuld op actuele basis.’ Verder investeert Eurofiber de komende periode in verschillende API’s. Partners kunnen hierdoor hun eigen systemen koppelen aan die van Eurofiber.

De eerste reacties op het nieuwe Partner Programma zijn positief. Volgens de aanwezige partners toont het dat er een nog duidelijker commitment is van Eurofiber naar zijn partners.