#Nieuwsbericht

Eurofiber biedt standaard Anti-DDoS diensten in zakelijk internet

Tegenwoordig is toegang tot het internet voor veel organisaties een primaire vereiste. Of het nu gaat om regulier internetverkeer of e-commerce websites: een onderbreking in de internettoegang brengt niet alleen ongemak maar ook omzetderving met zich mee. Ook cybercriminelen en kwaadwillende hackers zijn zich daarvan bewust. Zij proberen met onder andere zogenoemde Distributed Denial of Service-aanvallen (DDoS) het internetverkeer van organisaties en hun websites te ontregelen. Om dat tegen te gaan, maakteen anti-DDoS dienst sinds kort deel uit van Eurofiber’s standaardaanbod voor zakelijk internet.

Het is helaas een fenomeen waarmee organisaties en consumenten regelmatig worden geconfronteerd. Hackers of cybercriminelen zorgen ervoor dat websites of bedrijfsnetwerken met een grote hoeveelheid verkeer worden bestookt. Met als gevolg dat banksites onbereikbaar worden, waardoor internetbankieren onmogelijk. Of een internet service provider krijgt te maken met een dergelijke aanval met als gevolg dat honderdduizenden bedrijven en consumenten geen internettoegang meer hebben. Het zijn voorbeelden van DDoS-aanvallen uit de praktijk. Volgens de meest recente jaarreportage van de Nationale Beheersorganisatie Internet Providers is het aantal DDoS-incidenten niet alleen in totale aantallen aan het groeien. Ook de intensiteit van de aanvallen stijgt navenant. Met alle gevolgen van dien.

Ingegeven door klantvraag

‘De groeiende dreiging van DDoS-aanvallen was voor Eurofiber aanleiding om met een eigen anti-DDoS dienst te komen’, zegt Jeroen Verheijen, commercial product manager Eurofiber Group. ‘Onze klanten vragen er om. Zij krijgen te maken met een groeiend aantal DDoS-aanvallen. En tegelijkertijd zijn zij steeds meer afhankelijk van internettoegang en de bereikbaarheid van hun websites. Bij officiële overheidsaanbestedingen is een anti-DDoS dienst daarom al een vast onderdeel geworden. Daarom zijn wij ruim een jaar geleden gestart met de ontwikkeling van onze anti-DDoS dienst.’

Integraal onderdeel

Daar waar andere marktpartijen anti-DDoS als een optionele dienst aanbieden, heeft Eurofiber ervoor gekozen om het een integraal onderdeel te maken van zijn internetaanbod. Verheijen: ‘Wij bieden het aan in twee varianten. Allereerst is er de basic versie. Dat is een reactieve dienst. Als de klant vreemd gedrag ondervindt in de internettoegang of de bereikbaarheid van zijn websites, neemt hij contact op met ons Network Monitoring Center. Wij zoeken vervolgens uit wat er aan de hand is. Zo zien wij al snel of er een aanval is. Samen met de klant besluiten wij welke maatregelen er moeten worden genomen. Bijvoorbeeld dat het internetverkeer naar een specifiek IP-adres tijdelijk wordt geblokkeerd. Of dat een netwerkpoort een aantal minuten lang wordt gesloten. De ervaring leert dat hierdoor een DDoS-aanval al vrij snel stopt.’

Premium met wasstraat

De tweede variant van de anti-DDoS dienst gaat een paar stappen verder, vertelt Jeroen Verheijen. ‘Deze premium dienst voorziet ook in een zogenoemde ‘wasstraat’ voor het internetverkeer. Ons netwerk heeft een ingebouwde DDoS-detectie. Zodra een dergelijke aanval wordt gesignaleerd, leiden wij dat verdachte dataverkeer automatisch om naar de wasstraat. Die filtert het kwaadaardige IP-verkeer. Zo kan de klant erop rekenen dat de bereikbaarheid van websites of de toegang tot het internet niet wordt verstoord.’

Eurofiber biedt Anti-DDoS Basic aan in vier van de zeven zakelijk internet-varianten. De resterende drie configuraties worden standaard voorzien van de premium anti-DDoS dienst. Klanten kunnen deze premium-variant ook als optie afnemen.