#Persbericht

40% van de Nederlanders ziet zelfrijdende auto wel zitten

Eurofiber onderzoek naar ‘Slim Nederland in 2030’ toont aan dat innovaties nog niet massaal omarmd worden door consument

Maarssen, 17 november 2015 – Meer dan 40% van de Nederlanders ziet een zelfrijdende auto wel zitten. Een auto delen lijkt nog ver weg. Slechts 10% is bereid een auto te delen in de komende 15 jaar. Een meerderheid (60%) van de Nederlanders wil in 2030 zelf energie opwekken. Het overige deel wil een beroep blijven doen op energieleveranciers. Verder wil een op de tien Nederlanders een onderhuidse chip die zijn slaapcyclus of andere zaken bijhoudt. Dit blijkt uit het onderzoek dat Eurofiber, een van de grootste digitale infrastructuurbedrijven in de Benelux, heeft laten doen naar de impact van slimme technologie op ons leven, wonen, werken en ondernemen in 2030. Het onderzoek is gebaseerd op plausibele toekomstscenario’s geschreven aan de hand van gesprekken met het Rathenau instituut, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction.

Eurofiber infographic digitaal in 2030 consumentUit het onderzoek in opdracht van Eurofiber blijkt bovendien dat ruim eenderde van de Nederlanders in de toekomst graag gecoacht wil worden door een ‘wearable’ bij het sporten. Verder is opvallend dat 29% van de Nederlandse bevolking volledig op de politie wil rekenen voor het voorkomen van digitale inbraken op systemen. 1 op de 20 Nederlanders wil in 2030 haar sociale leven voornamelijk online laten afspelen. De consument lijkt vooralsnog sceptisch over het aansluiten van apparaten aan het internet. Maar liefst 68% van de Nederlanders wil per apparaat afwegen welke meerwaarde het heeft om een apparaat daadwerkelijk op het internet te laten aansluiten. Thuiswerken wordt steeds populairder. Meer dan een kwart van Nederland werkt in 2030 het liefst zoveel mogelijk thuis.

Conservatieve consument

“Dit zijn de meest opvallende uitkomsten uit ons onderzoek naar ‘Slim Nederland in 2030’. Wat verder opvalt, is dat de overgrote meerderheid van consumenten redelijk conservatief is in relatie tot wat technologie en wetenschap vandaag de dag voor mogelijk houden over 15 jaar. Het lijkt erop, dat er sprake is van een ‘onbekend maakt onbemind’-houding bij consumenten. Dat betekent dat zowel de wetenschap als de technologiesector flink moeten investeren in zijn verantwoordelijkheid om consumenten bewuster te maken van de digitale veranderingen en bijbehorende voordelen die op ons afkomen,” aldus Alex Goldblum, CEO van Eurofiber.

Nooit eerder vertoonde onderzoeksaanpak

“Het is de eerste keer dat wij onderzoek doen naar plausibele toekomstscenario’s opgesteld op basis van gesprekken met het gerenommeerde en onafhankelijke Rathenau Instituut. Uiteraard kan niemand de toekomst exact voorspellen. Het is fascinerend om te beoordelen in hoeverre wensen van consumenten en zakelijke beslissers voor 2030 al dan niet aansluiten op de plausibele toekomstscenario’s van het Rathenau Instituut. Een dergelijke onderzoeksopzet naar de gewenste digitalisering op lange termijn heeft nooit eerder plaatsgevonden in ons land. De samenwerking tussen het wetenschappelijk instituut Rathenau, Eurofiber en Motivaction biedt daarmee een uniek inzicht in de digitaliseringsuitdagingen voor komend decennium,” vertelt Pieter Paul Verheggen, algemeen directeur van onderzoeksbureau Motivaction.

De aanleiding voor dit onderzoek is het 15-jarig bestaan van Eurofiber. “Dit jubileum is voor ons een goed moment om 15 jaar vooruit te kijken naar 2030. Met name inzage in wensen van zakelijke beslissers helpt ons bij het beter afstemmen van onze investeringen in het uitbreiden van ons glasvezelnetwerk en verdere ontwikkeling van onze datacenters. Bovendien zijn we hiermee in staat onze klanten in de verschillende sectoren van automotive, handel tot en met overheid beter te adviseren,” besluit Alex Goldblum.

Voor het complete onderzoek klik hier.