Zo bewaakt het NMC continu de Eurofiber-glasvezelverbindingen

Next Eurofiber legt glasvezelkabel onder de rivier Noord Prev Cloudconnectiviteit met het gemak van een appstore’ Next

Met een totale lengte van 31.000 kilometer biedt het hoogwaardige glasvezelnetwerk van Eurofiber landelijke dekking in Nederland en België. Het netwerk heeft daarnaast een verbinding met de Duitse havenstad Hamburg. Organisaties vertrouwen erop dat hun netwerkverbindingen altijd goed functioneren. Om dat te bewerkstelligen, heeft Eurofiber een state of the art Network Monitoring Center (NMC). Daar wordt het volledige netwerk continu in de gaten gehouden.

24/7 en 365 dagen per jaar

‘In totaal zijn er zestien mensen in ploegendiensten 24 uur per dag, zeven dagen per week en 365 dagen per jaar in het NMC actief’, legt Nick Vaes, manager van het Network Monitoring Center, uit. ‘Zij werken vanuit één van onze datacenters, waar alle voorzieningen volledig redundant zijn uitgevoerd. Dat is een absolute voorwaarde om altijd ongestoord te kunnen doorwerken.’ De medewerkers zijn stuk voor stuk gecertificeerde specialisten, aldus Vaes. ‘Ook daarin doen we geen enkele concessie. Zij moeten immers in staat zijn om de juiste analyse te maken van een storing en vervolgens direct de juiste actie te ondernemen. Ook zijn zij het aanspreekpunt voor onze klanten als het gaat om technische zaken van uiteenlopende aard. Wij lossen hier alles op: van relatief simpele technische vragen tot zeer ingewikkelde zaken.’

Continue bewaking

Wie het NMC na strenge toegangscontroles betreedt, ziet een wand vol met grote schermen waarop de actuele stand van zaken van het gehele glasvezelnetwerk en diensten van Eurofiber is te zien. Vaes: ‘Elk scherm toont een bepaald segment, dat kan een locatie of een specifieke dienst zijn. Met behulp van onder andere ons Remote Fiber Test System (RFTS) meten wij continu of ons glasvezelnetwerk goed functioneert. Is dat het geval, dan staan alle seinen letterlijk op groen. Zodra er iets oranje of rood kleurt, dan maakt het systeem automatisch een ticket aan.  Vervolgens analyseren onze medewerkers het incident en bekijken wat er precies aan de hand is. Dat kan bijvoorbeeld een hardware probleem zijn of een toevallige beschadiging van onze kabels door een graafactie. Uiteindelijk zorgen wij ervoor dat de hardware ter plaatse wordt vervangen of dat de beschadigde kabels worden gerepareerd. En soms is er sprake van een vals alarm: in zo’n geval kijken wij hoe we dat soort meldingen voortaan kunnen voorkomen. Overigens komt het verhoudingsgewijs steeds minder voor dat er incidenten zijn. En dat valt mij erg mee, gezien de omvang van onze netwerkinfrastructuur.’

Direct de exacte locatie weten

Eurofiber houdt een nauwkeurige administratie bij van zijn volledige netwerk. Dat levert in de praktijk ook voor het Network Monitoring Center grote voordelen op, zegt Nick Vaes. ‘In combinatie met het Remote Fiber Test System weten wij daardoor tot op de meter nauwkeurig waar er iets mis is. En dat stelt onze vaste reparatieploegen in staat om snel op de exacte locatie te werk te gaan. Zo houden wij de reparatietijden zo kort mogelijk

Big data en intelligente applicaties

Het NMC van Eurofiber blijft zich verder ontwikkelen, stelt Vaes. ‘Laat ik wel voorop stellen dat de menselijke factor altijd belangrijk blijft. Maar als ik kijk naar de nabije toekomst, dan zullen wij nog veel meer gebruik gaan maken van de beschikbare informatie die wij over de actuele staat van ons netwerk binnen krijgen. Een voorbeeld: nu reageren wij vaak pas als er een incident is. Gebruikmakende van de data en intelligente applicaties, zullen wij echter in staat zijn om te voorspellen waar en wanneer er zich een probleem aandient. Een ander voorbeeld is het verder optimaliseren en automatiseren van de analysefase van een ticket. Daarmee zullen wij in staat zijn om tijd te winnen op de totale reparatietijd. Wij werken er hard aan om dat zo snel mogelijk realiteit te laten worden.’

Dit is een artikel van Eurofiber. Het Lifeline platform informeert en inspireert op het gebied van digitale connectiviteit. eurofiber.nl/lifeline.