Eurofiber en certificeringen: waarborgen voor klanttevredenheid

Next Redundantie is cruciaal voor bedrijfscontinuïteit Prev Interconnectiviteitsplatform DCspine sluit zestigste datacenter aan Next

Vertrouwen is de cruciale factor in een samenwerkingsverband tussen meerdere partijen. Vertrouwen in elkaar als persoon en organisatie, maar ook vertrouwen in de netwerkconnectiviteit, data en applicaties die u als klant bij ons afneemt. Certificeringen zijn daar het tastbare bewijs van. Voor steeds meer organisaties zijn specifieke certificeringen zelfs een vereiste bij de selectie van leveranciers.

Van cruciaal belang

Eurofiber beschikt over een uitgebreide reeks certificeringen, vertelt Herbert Grevengoed, Director Customer Process & Quality bij Eurofiber. ‘Certificaten tonen aan dat wij voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Certificaten zijn ook middelen waarmee wij laten zien dat we continu bezig zijn met het verbeteren van resultaten om de doelen van de klant en Eurofiber te realiseren. Hierbij staat klantentevredenheid bij ons op de eerste plaats. Doordat wij kansen en risico’s in kaart hebben gebracht en doordat wij onze producten, diensten en processen goed op orde hebben. En dat is voor zowel de klanten als onze eigen organisatie van cruciaal belang.’

Niet achterover leunen

Volgens Grevengoed houdt het niet op bij het behalen van een certificaat. ‘Het is niet zo dat je achterover kunt leunen als je een ISO 9001 (processen en kwaliteitsmanagement, red.), of een ISO 14001 (milieumanagement, red.) certificaat hebt. Anders gezegd, na het behalen van een certificaat begint het pas. Wij blijven continu werken aan het verhogen van de kwaliteit, verbeteren van de prestaties en de duurzaamheid van Eurofiber om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Dat is wat ons betreft een absolute noodzaak. Alles verandert immers: de wereld om ons heen en Eurofiber uiteraard ook. Daarom kunnen en willen wij niet stil blijven staan.’

In- en externe audits

Het behalen van een certificaat of een kwaliteitsverklaring zoals ISAE 3402 Type II, die wereldwijd als een extra garantie geldt voor de betrouwbaarheid en kwaliteit van de geboden dienstverlening, zijn op zich al goede prestaties te noemen. Het behouden ervan, stelt echter ook hoge eisen, zegt Herbert Grevengoed. ‘Wij worden periodiek door externe audit partijen gecontroleerd, om te zien of wij ons ook houden aan de kwaliteitswaarborgen waar een certificaat voor staat. En wij laten zelf ook audits uitvoeren. Daarvoor nemen wij externe gespecialiseerde partijen in de arm. Het is wat ons betreft ook een vereiste om onze eigen audits door derden te laten uitvoeren. Anders is het toch een kwestie van de slager die zijn eigen vlees keurt.’

Blijven aanscherpen

De diverse audits dienen niet alleen als controlemiddel, aldus Grevengoed. ‘Zeker omdat wij de interne audits door onafhankelijke externe specialisten laten uitvoeren. Op basis van hun ervaring bij andere organisaties, geven zij ons ons waardevolle tips voor verdere verbetering van onze eigen dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan het aanscherpen van zaken, zoals procesverbeteringen en de houding en het gedrag van medewerkers. Het houdt ons scherp en daar zijn zowel wij als onze klanten bij gebaat.’

Certificaten en kwaliteitsverklaringen Eurofiber

  • ISO 9001 (Kwaliteitsmanagement)
  • ISO 14001 (Milieumanagement)
  • ISO 27001 (Informatiebeveiliging)
  • ISO 50001 (Energiemanagement)
  • NEN 7510 (Informatiebeveiliging voor de zorg)
  • Carrier Ethernet 2.0 (Kwaliteitswaarborg Ethernetverbindingen)
  • ISAE 3402 Type II verklaring (Kwaliteitswaarborg dienstverlening)

Dit is een Lifeline artikel van Eurofiber. Het Lifeline platform informeert en inspireert op het gebied van digitale connectiveit. Eurofiber.nl/lifeline.