Cloudconnectiviteit met het gemak van een appstore’

Next Zo bewaakt het NMC continu de Eurofiber-glasvezelverbindingen Prev eBook: Smart cities: Make IT Work Next

Zo makkelijk als het is om diensten uit de cloud af te nemen, zo kan het zijn om bijpassende connectiviteit te krijgen. De explosieve groei van (hybrid) cloudoplossingen zorgt voor een andere vraag naar connectiviteit. Flexibiliteit is daarbij het sleutelwoord: het moet heel eenvoudig zijn verbindingen op te zetten, aan te passen en weer uit te schakelen.

Aan deze vraag naar flexibele connectiviteit werd drie jaar geleden nog nauwelijks voldaan. Dat moest anders vond men bij de Eurofiber Group. In 2017 werd daarom begonnen aan een proof of concept van een interconnectiviteitsplatform tussen datacenters op basis van software defined networking. Het idee voor DCspine was geboren. Jeanine van der Vlist, CCO van de Eurofiber Group en Jan Michiel Berkel, director van DCspine, blikken terug op de oorsprong en toekomst van DCspine.

Veranderende verwachtingspatronen

‘Het delivery model van clouddiensten heeft de verwachtingspatronen van eindgebruikers ingrijpend veranderd’ zegt Van der Vlist. Gebruikers verwachten eenvoudig (online) te kunnen bestellen en on demand levering. ‘Wie gebruik wil maken van clouddiensten gaat er vanuit dat connectiviteit net zo makkelijk op te zetten is als de clouddiensten zelf. De levertijd van traditionele connectiviteitsproducten, gemiddeld 8 tot 10 weken, is voor gebruikers van clouddiensten te lang.’

Omdat connectiviteit ten behoeve van clouddiensten zich voornamelijk tussen datacenters afspeelt, ontstond het idee om een platform te ontwikkelen waarmee datacenterconnectiviteit op aanvraag, schaalbaar en flexibel kan worden geleverd. Al snel bleek dat het met de bestaande stand van de techniek mogelijk was om een volledig nieuw software defined netwerk tussen datacenters op te zetten, bovenop het bestaande Eurofiber dark fiber netwerk, zodat dit volledig flexibel aan klanten kan worden aangeboden.

De vraag rees hoe deze propositie in de markt moest worden gezet: als dienst onder het Eurofiberlabel of een nieuwe loot aan de stam van Eurofiber Group? Gekozen werd voor het laatste.

‘De propositie van DCspine is zo uniek dat we het cruciaal vonden om DCspine alle ruimte te geven om zich te ontwikkelen’ aldus Van der Vlist. ‘DCspine werd, onder leiding van Jan Michiel Berkel (algemeen verantwoordelijk) en Arjan Kunstman (technisch verantwoordelijk), als zelfstandige organisatie opgezet om een snelle innovatie te kunnen bewerkstelligen. Jan Michiel is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van DCspine als corporate development manager van Eurofiber. Zijn commerciële instinct en inzicht waren onmisbaar voor deze innovatie. Arjan Kunstman is van buitenaf betrokken vanwege zijn uitgebreide en geavanceerde kennis van netwerken en cruciale expertise die hij inbracht. Arjan was daarnaast heel goed in staat om het eindgebruikersperspectief mee te nemen in het ontwerp van het DCspine-platform, wat de dienst sterk ten goede kwam.’

Een vliegende start

DCspine bestaat inmiddels bijna twee jaar en heeft de verwachtingen ruim overtroffen. Jan Michiel Berkel: ‘Het klantenbestand is veel harder gegroeid dan voorzien en bijna 70 Nederlandse (multitenant) datacenters zijn inmiddels aangesloten. Daarmee is ruim 90% van de cloud- en managed service providers in Nederland bereikbaar via het DCspine-platform. Dat maakt niet alleen het platform zelf uniek, maar ook zijn bereik onder dienstenaanbieders. Dit succes is in het buitenland niet onopgemerkt gebleven. We zijn daarom uitgebreid naar België en we bekijken hoe we DCspine in meerdere landen beschikbaar kunnen maken.’

Het succes van DCspine is niet alleen te danken aan de innovatie zelf, stelt Berkel. ‘We zeggen wel eens dat we connectiviteit met het gemak van een appstore bieden. Dat gebruiksgemak is een essentieel onderdeel van ons succes. Maar heel belangrijk is ook dat we een vliegende start hebben kunnen maken dankzij de steun van de Eurofiber Group. We kregen alle ruimte om te innoveren en werden aangemoedigd om daar de expertise en middelen van Eurofiber bij te betrekken. Dat hielp enorm, niet alleen bij de ontwikkelfase, maar ook tijdens en na de lancering. Doordat direct al ruim 30 datacenters aangesloten waren op het DCspine-platform, konden we de markt snel overtuigen van het gemak en innovatieve karakter van onze diensten.’

Dit is een artikel van Eurofiber. Het Lifeline platform informeert en inspireert op het gebied van digitale connectiviteit. eurofiber.nl/lifeline.