#Pon Dealer Groep

Glasvezel is cruciaal bij transformatie naar ‘Dealer 2.0’

Een digitale transformatie is voor autodealers geen optie maar een ‘must’. Pon Dealer Groep, dealer van de automerken Audi, Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Seat en Skoda, speelt daarop in met een keur aan innovatieve applicaties en het toekomstbestendige glasvezelnetwerk van Eurofiber.

De uitdaging

De snel veranderende marktdynamiek is door Pon Dealer Groep tijdig onderkend. Het werd al heel snel duidelijk dat de huidige netwerkverbindingen en de dataopslag niet op die ontwikkelingen berekend waren. ”De vergaande digitalisering vraagt, zo stelt Op den Winkel, om flexibele dataopslag en een betrouwbaar, snel en veilig netwerk met genoeg bandbreedte voor nu en voor de toekomst. Daar komt bij dat Pon Dealer Groep overweegt om deels ‘naar de cloud’ te gaan, waardoor de rol van een betrouwbaar netwerk nog belangrijker wordt.

De oplossing

De keuze van Pon Dealer Groep is uiteindelijk gevallen op een redundant 500 Mb/s MPLS-netwerk via het glasvezelnetwerk van Eurofiber. Er is ook een koppeling naar het core netwerk van Pon Holdings, het moederconcern, gemaakt. Twee redundant opgebouwde firewalls zorgen voor de security. Voor de redundante dataopslag en de hosting van applicaties is gekozen voor twee locaties, waaronder een datacenter van Dataplace, een zusteronderneming van Eurofiber. In de diverse vestingen van de Pon Dealer Groep zijn actieve wifi access points die op het glasvezelnetwerk zijn aangesloten.

De voordelen

“Ten opzichte van vroeger, is de huidige situatie sterk verbeterd. De netwerkverbindingen zijn sneller en de latency is vele malen lager”, vertelt Op den Winkel tevreden. De nieuwe netwerkverbindingen en hostingfaciliteiten zijn ook ruimschoots voorbereid op toekomstige applicaties en de migratie van bepaalde software naar de cloud, “Het glasvezelnetwerk is goed en betrouwbaar en Eurofiber zelf is professioneel en kan heel snel en flexibel handelen.”